AUDITIA, spol. s r. o.

Aktuality

Vybrané teze metodických listů a metodických informací, jejichž obsah si lze v plném rozsahu bezplatně vyžádat na adrese auditia@auditia.cz

ARCHIV VYBRANÝCH METODICKÝCH LISTŮ...

Metodické listy:

Metodický list č. 91 z 9. 1. 2025

Název: ROČNÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRKA 2024
Počet stran: 13 formát A4

Stručný obsah:

  • Shrnutí základních pravidel a postupů k sestavení roční účetní závěrky k 31. 12. 2024 (účetní metody a postupy pro klienty)
    • Účetnictví – související zákony a výčet prováděcích předpisů
    • Zůstávají v platnosti veškeré významné změny v účetních metodách a účetním výkaznictví
    • Novely zákona o účetnictví – komentář (pouze jedna dílčí změna)
    • Novela zákona o účetnictví (zákon č. 221/2015 Sb.) - beze změny od roku 2020
      • Vyhl. č. 500/2002 Sb. ve znění vyhl. č. 441/2017 Sb. + platné ČÚS
      • Vyhl. č. 504/2002 Sb. ve znění vyhl. č. 324/2015 Sb. + platné ČÚS
      • Vyhl. č. 410/2009 Sb. ve znění vyhl. č. 273 a č. 397/2017 Sb. + platné ČÚS
    • Interpretace Národní účetní rady – význam a úplný výčet 50 interpretací, komentář vybraných interpretací
    • Specifika významnosti v účetní závěrce (dle čs. předpisů, IFRS a ISA)
    • Společné ustanovení pro účtování dotací/transferů
  • Významné okruhy účetní závěrky
    • Sestavení časového a věcného harmonogramu prací
    • Úprava a doplnění vnitřních norem
    • Provedení veškerých inventarizací a jejich zúčtování (Interpretace NÚR č. 39)
    • Realizace zásady opatrnosti (tvorba rezerv - změny - opravné položky)
    • Události po datu účetní závěrky (odkaz na Interpretace NÚR č. 24)
    • Ostatní závěrkové operace (dohadné účty, apod.)
    • Daňové záležitosti a korekce k řádku 10 DPPO
    • Správné zaúčtování/vypořádání dotací (provozní/investiční)
    • Specifika dotace na zmírnění následků nákladů na energie (dotace MPO)
    • Vypořádání event. nevyúčtovaných dotací poskytovaných v rámci pandemie COVID-19
    • Sestavení účetních výkazů - formát i obsah zůstává beze změny
    • Příloha k účetní závěrce (I-24 Události po datu účetní závěrky)
    • Sestavení výroční zprávy/zprávy o vztazích - vliv novely ZOK (č. 33/2020 Sb.)
    • Zveřejňování údajů z účetní závěrky - podrobný výklad novely § 21a zákona o účetnictví + novela ZOK
    • Významnost v účetní závěrce – vazby na § 19, odst. 7 zákona o účetnictví
  • Dokumentace k auditu účetní závěrky
    • Prohlášení vedení společnosti a ke zprávě o vztazích
    • Tabulky k auditu
    • Pouze pro naše klienty, kteří podléhají statutárnímu auditu
  • Přehled významných účetních/daňových/ostatních změn a souvisejících předpisů - 2024
    • Odkazy na jednotlivé Metodické informace v roce 2024 (Specifika daňových a dalších legislativních změn)
      • MI č. 97 - PŘEDJAŘÍ 2024 - komentář
      • MI č. 98 - JARO 2024 - komentář
      • MI č. 99 - LÉTO 2024 - komentář
      • MI č. 100 - KONEC LÉTA 2024 - komentář
      • MI č. 101 - PODZIM 2024 - komentář
      • MI č. 102 - ZIMA 2024 - komentář
  • Přehled významných účetních/daňových/ostatních změn a souvisejících předpisů - 2025
    • Přehled MPSV – vyčerpávající komentář
    • Přehled MF – vyčerpávající komentář

Metodický list č. 76 z 13. 10. 2008

Název: PODZIM 2008
Počet stran: 10   formát A4

Stručný obsah:

  • Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (zákon "o praní špinavých peněz")
    • co je smyslem nového zákona
    • proč se tomuto tématu věnujeme
    • jaká je základní charakteristika legalizace výnosů z trestné činnosti
    • novela trestního zákona v oblasti legalizace výnosů z trestné činnosti
    • účinnost zákona a doporučení klientům
    • příloha: seznam fyzických osob a organizovaných skupin podle Nař.Vlády č. 210/2008 Sb.
  • Novela občanského zákoníku - stav příprav
    • historický vývoj
    • obsah - členění nového zákona
    • stručná charakteristika oddílů:
      • obecná část (I)
      • rodinné právo (II)
      • absolutní majetková práva (III)
      • relativní majetková práva (IV)
      • ustanovení společná, přechodná a závěrečná (V)
      • význam pro budoucí aplikaci volby účetních metod (zejména část IV)
  • Očekávané změny v daňových zákonech
    • Předpoklad platnosti od roku 2009
      • Daně z příjmu a připojených zákonů (stav projednávání)
      • Daň dědická, darovací a převodu nemovitostí (stav projednávání)
      • Daň z nemovitostí (stav projednávání)
      • Dílčí novela zákona o DPH
    • Předpoklad platnosti od roku 2010
      • Stručná charakteristika úvah o změnách ZDP
  • Střípky z ostatní platné/očekávané legislativy
    • Evropský platební rozkaz - platnost od 12. 12. 2008
    • Teze zákona o veřejné prospěšnosti

ARCHIV VYBRANÝCH METODICKÝCH AKTUALIT...

Metodické informace:

METODICKÁ INFORMACE č. 107 z 29. 10. 2025 - "Podzim 2025"

Obsah: Shrnutí aktuálních změn v daních a dalších předpisech
(za období: září - říjen 2025)
Novely zákonů v daních/účetnictví a souvisejících předpisů

Teze:

  • Co nového v legislativě (vybrané části pro klienty)
    • Zákon č. 323/2025 Sb. O Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ)
      Uvádíme všechny tři zákonné předpisy k JMHZ společně, protože některé z nich nebyly k datu minulé Metodické informace publikovány ve Sbírce zákonů.
    • Zákon č. 360/2025 Sb. Doprovodný zákon k JMHZ - komentář
    • Nařízení vlády č. 417/2025 Sb. k provedení zákona o JMHZ – komentář
    • Zákon č. 316/2025 Sb., Novela zákona o účetnictví, zákona o auditorech, pravidlech zpráv o ESG a zákona o dorovnávacích daních – komentář v předchozí MI
    • Sdělení MPSV č. 396/2025 Sb., kterým se vyhlašuje výše částky pro zaměstnance činných na základě DPP
      Rozhodná částka na rok 2026 pro „dohodáře“ je 12.000 Kč.
    • Sdělení MPSV č. 397/2025 Sb., kterým se vyhlašují pro účely nemocenského pojištění výše redukčních hranic
      Tyto hranice jsou následující:
      1. první redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu činí 1 633 Kč,
      2. druhé redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu činí 2 449 Kč,
      3. třetí redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu činí 4 897 Kč.
    • Výše minimální mzdy od 1. 1. 2026. - komentář
      Tato je zvýšena o + 1.600 Kč na: 22.400 Kč.
  • Ostatní legislativní novinky a informace
    • SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY EU č. 2023 z 10. 5. 2023 O transparentnosti v odměňování – anotace
    • Příprava nového daňového informačního systému Daňové správy – komentář
  • Okénko umělé inteligence (artificial intelligence – zkráceně AI)
    • Návrh zákona MPO v oblasti AI (implementace „Al act“) dle Nařízení EU – účinné od 8/2026 - komentář

METODICKÁ INFORMACE č. 106 z 29. 8. 2025 - "Pozdní léto 2025"

Obsah: Shrnutí aktuálních změn v daních a dalších předpisech
(za období: červenec - srpen 2025)
Novely zákonů v daních/účetnictví a souvisejících předpisů

Teze:

  • Co nového v legislativě (vybrané části pro klienty)
    • Zákon č. 231/2025 Sb., o řízení a kontrole veřejných financí – účinnost od 1. 1. 1027
    • Zákon č. 232/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti se zákonem č. 231/2025, s účinností od 1. 1. 2027.
      Jde o tzv. „doprovodný zákon“, který upravuje – mimo jiné – řadu zákonů v působnosti: Krajů/úředníků USC, rozpočtu a financování územních samosprávných celků, příspěvkových organizací, daňového řádu, finanční správy, daňového poradenství, plateb v hotovosti, protikorupčních předpisů a řadu dalších.
    • Zákon č. 264/2025 Sb. o kybernetické bezpečnosti, s účinností od 1. 11. 2025.
    • Zákon č. 265/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti se zákonem č. 264/2025 Sb., s účinností od 1. 11. 2025.
      Vyčerpávající anotace nejdůležitějších postupů a tvorby vnitřních směrnic.
    • Novela stavebního a energetického zákona (LEX OZE III), s účinností od 1. 8. 2025
      Příloha č. 1 této Metodické informace uvádí vyčerpávající anotaci i s odkazy na novely zákonů: č. 87/2025 Sb., č. 223/2025 Sb. a č. 283/2021 Sb.
    • Novela zákona o účetnictví, zákona o auditorech, pravidlech zpráv o ESG a zákona o dorovnávacích daních.
      Není dosud zveřejněno ve Sbírce zákonů. Prezident již podepsal. Součástí Metodické informace je vyčerpávající anotace k všem novelám zákonů.
  • Aktuální informace o dění v Parlamentu
    • Od 9. 9. bude PS sněmovna znovu projednávat Doprovodný zákon k JMHZ (senátní tisk 162), který Senát vrátil k novému projednání PS. JMHZ (senátní tisk 161) se to nedotkne, to je již podepsáno prezidentem (dosud nebylo zveřejněno ve Sbírce zákonů). K provedení tohoto zákona bude vydáno samostatné nařízení Vlády, kde bude stanoven formát a obsahová struktura podání JMHZ.
      V příloze č. 2 k této Metodické informaci přiložena stručná anotace, jak to bude celé vypadat, včetně nastavení časové osy účinnosti.
  • Ostatní legislativní novinky a informace
    • Dodatek k pokynu GFŘ D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení
      Uvedený pokyn lze nalézt na této adrese: Finanční zpravodaj číslo 10/2025 | Ministerstvo financí ČR
    • Novela zákona o DPH č. 461/2024 Sb., přinesla s účinností od 1. 7. 2025 řadu změn (460 změn a 32 bodů přechodných opatření). Podrobná Anotace byla zaslána klientům/neziskovek samostatně
    • Nový zákon o účetnictví:
      Návrh nového zákona, včetně doprovodného zákona byl předložen dne 16. 7. 2025 vládě České republiky. Legislativní rada doporučila jeho znovu předloženi a návrh se předkládá nyní mimo Plán legislativních prací vlády na rok 2025. Předpokládaná účinnost již nebude 1. 1. 2026, jak se původně předpokládalo, takže se jako nejbližší termín účinností jeví zatím 1. 1. 2027. Níže odkaz na kompletní materiály k novému zákonu o účetnictví.
      Veškeré materiály k návrhu nového zákona o účetnictví jsou zpřístupněny na portálu VeKLEP.
  • Okénko umělé inteligence (artificial intelligence – zkráceně AI)
    • Open AI zpřístupnila GPT-5 všem
    • Úřad práce nabídne kurzy na AI zdarma. S Microsoftem chce „vyškolit“ 350 tisíc lidí.
    • Vláda zakázala ve státní správě jakékoliv produkty společnosti DeepSeek.
    • Nejnovější studie prestižní společnosti MIT poukázala na značné negativní vlivy při používání AI. Stručně lze shrnout takto:
      • lidé používající ChatGPT si pamatovali jen třetinu vlastního textu, ti bez AI si pamatovali dvě třetiny
      • vliv umělé inteligence snižuje komunikaci mezi oblastmi mozku zodpovědnými za hluboké myšlení a kreativitu
      • kognitivní dluh znamená zhoršený výkon přetrvávající několik hodin poté, co AI vypneme
      • když začneme vlastní hlavou a AI přidáte až poté, výsledky jsou lepší
    • Na jedné straně firmy, na druhé uchazeči. Z náboru lidí se stane souboj AI.
    • Dalším možným negativním prvkem při používání AI může být pomoc s nákupy produktů. OpenAI si tím vytváří vedlejší zdroj příjmů.
© 2004 - 2025 AUDITIA, spol. s r. o.
Webdesign VIKTORIN Computers